EG ByggSøk
Med EG ByggSøk er byggesak blitt mindre komplisert og mer effektivt.
Systemet er fullintegrert med Altinn.
Det betyr bl. a. at alle aktører kan signere med bankID, nabovarsel sendes digitalt og ferdig søknad leveres elektronisk til kommunen.
Slik fungerer det
- Informasjon gjenbrukes, unødvendig informasjon og valg skjules, valideringsregler gir deg styring
- Gjennomføringsplanen suppleres med informasjon og ansvarsretter opprettes automatisk
- Automatisk utregning av utnyttelsesgrad
- Unngå pakking av konvolutter, kø på posten og kostnader ved å sende nabovarsel rekommandert
- Naboer velges enkelt fra kart og varselet sendes naboene fullelektronisk via Altinn
- Du har alltid oversikt over hvem som er varslet og ev. merknader legger seg automatisk inn i søknaden
- Ansvarsretter opprettes i søknaden og sendes Altinn for signering
- Foretakene logger seg inn på Altinn hvor de kan bekrefte eller endre ansvaret og signere elektronisk
- Gjør foretaket endringer i Altinn ang. ansvarsområde eller tiltaksklasse, oppdateres gjennomføringsplanen automatisk
- Det kreves ulik informasjon for ulike søknader og tiltakstyper, dette forstår systemet automatisk
- Du vil enkelt se symboler som indikerer at viktig informasjon mangler
- Hvis søknaden viser røde symboler, vil du ikke få sendt inn søknaden før dette er rettet
Når jeg holder på med 12 - 13 søknader parallelt er det mye tid å spare på å ha alle data samlet på ett sted.
– Fay Nina Mjøen, fagansvarlig byggesak, BoligPartner Romerike
Det at du skal få størst mulig verdi ut av løsningen har vært viktig for oss. Dataene er kanskje de samme, men verktøyet er nytt og helt unikt.
Med EG Byggsøk trenger du ikke lenger å bestille naboliste fra kommunen, systemet henter informasjon direkte fra matrikkelen. Alt du som søker trenger å gjøre, er å gå inn i kartløsningen som finnes i systemet, klikke på hvilke eiendommer du ønsker å varsle, og vips er nabolisten klar. Enklere blir det ikke!
Du velger selv hvilke naboer som skal varsles ved å huke ut naboeiendommene i vår integrerte kartløsning. Altinn sørger for at naboene mottar varselet og legger automatisk kvitteringer og eventuelle merknader inn i søknaden.
Alle kommuner kan ta imot søknader sendt via Holte ByggSøk.
Når gjennomføringsplanen er satt opp, sendes erklæring om ansvarsrett, samsvarserklæring og kontrollerklæring ut for digital signering gjennom et enkelt tastetrykk.
Gjennomføringsplanen settes enkelt opp i «fag og foretak», her kan den også lagres som en mal og gjenbrukes i andre prosjekter.
Alle foretak kan signere i Altinn, så lenge foretaket har tildelt personen rettigheter for dette. Les mer om rettigheter ved å klikke her
Du kan sende mail til vår supporttjeneste, så vil en av våre konsulenter kontakte deg for veiledning: byggsok@holte.no
Ofte stilte spørsmål
Klar til å komme i gang med EG ByggSøk?
Send oss en henvendelse i dag og effektiviser din arbeidshverdag.
Rett skal være lett!
I samarbeid med:
Fellestjenester BYGG
Fellestjenester BYGG er en digital regelverksplattform
som kontrollerer og sender inn byggesøknader til riktig kommune. Dermed blir det enklere for søkeren å levere komplette byggesøknader. Fellestjenester BYGG er utviklet av Direktoratet for byggkvalitet.
Les mer på dibk.no/fellestjenesterbygg
Fellestjenester BYGG bruker Altinn som teknisk plattform og KS FIKS Meldingsformidler til innsending av søknader og videre dialog med søkeren.
Les mer om FIKS på ks.no